DIGITAL ART

AXIS MUNDI

My performance and journey related to my solo exhibition, “Axis Mundi.” It’s a collection of photos and images inspired by my recent trip to ancient Goddess civilizations in Malta and Crete.

In my work, I’ve always sought to capture the essence of femininity and more recently, from the Goddess civilization of Old Europe, particularly the research of archaeologist Marija Gimbutas. I’ve compiled this collection as a tribute to her work for my exhibition.

For a while now, I’ve had this idea of embodying the Goddess through a costume inspired by my sculptures. So, I went ahead and created one.

I chose Malta as the setting for my performance because its ancient temples, older than Stonehenge and the pyramids of Giza, revealed evidence of Goddess worship. These temples even featured figurines depicting a seated Goddess with generous feminine forms.

During my trip to Malta, I attempted to perform inside a standing temple, but it was prohibited. So, I discovered 7000-year-old temple ruins in Santa Verna and conducted the performance there, resulting in a living sculpture.

You’re welcome to come and watch the film of the performance titled “Le ruchier,” at the galerie Julie Caredda until the 7th of October. There is also a second video from another performance embodying another living sculpture called « La forêt ».

Furthermore, I used the performance photos and fed them into an AI along with numerous pictures of my sculptures. My intention was to generate more living sculptures in the form of costumes, and I decided to mint my selection on @objkt you can find the full collection here :

During my trip, I also ventured to Crete, known as the crib of the Minoan civilization, the last of the Goddess civilizations. We came across a cliff bearing a natural petroglyph portraying a goddess, notable for its inclusion of the pelvic triangle symbol. This depiction, steeped in history and symbolism, added a profound layer of meaning to the landscape, prompting me to capture it and mint it.

Ma performance et mon voyage liés à mon exposition solo, “Axis Mundi”. Il s’agit d’une collection de photos et d’images inspirées de mon récent voyage dans les anciennes civilisations de la Déesse à Malte et en Crète.

Dans mon travail, j’ai toujours cherché à capturer l’essence de la féminité, et plus récemment, celle de la civilisation des déesses de l’ancienne Europe, en particulier grâce aux recherches de l’archéologue Marija Gimbutas. J’ai compilé cette collection en hommage à son travail pour mon exposition.

Depuis un certain temps, j’avais l’idée d’incarner la déesse à travers un costume inspiré de mes sculptures. Alors, j’en ai créé un.

J’ai choisi Malte comme cadre pour ma performance car ses anciens temples, plus anciens que Stonehenge et les pyramides de Gizeh, ont révélé des preuves du culte de la Déesse. Ces temples présentaient même des figurines représentant des déesses aux formes très généreuses.

Lors de mon voyage à Malte, j’ai tenté de réaliser ma performance à l’intérieur d’un temple, mais cela était interdit. Alors, j’ai découvert des ruines de temples datant de 7000 ans à Santa Verna et y ai effectué ma performance, l’idée étant de créer une sculpture vivante de la Déesse en ce lieu anciennement sacré.

Vous êtes tous invités à venir visionner le film de la performance intitulé “Le ruchier” à la galerie Julie Caredda jusqu’au 7 octobre. Il y a aussi une deuxième vidéo d’une autre performance incarnant une autre sculpture vivante appelée “La forêt”.

De plus, j’ai utilisé les photos de la performance que j’ai alimentées à une IA, en y ajoutant de nombreuses images de mes sculptures. Mon intention était de générer davantage de sculptures vivantes sous forme de costumes, et j’ai décidé de les minter sur @objkt. Vous pouvez trouver l’intégralité de la collection ici :

Lors de mon voyage, je me suis également aventurée en Crète, connue comme le berceau de la civilisation minoenne, la dernière des civilisations de la Déesse. Nous sommes tombés sur une falaise portant un pétroglyphe naturel représentant une déesse, remarquable pour son inclusion du symbole du triangle pelvien. Cette représentation, imprégnée d’histoire et de symbolisme, a ajouté une profondeur de sens au paysage, me poussant à la capturer et à la minter.

As a traditional sculpturess, I find it very liberating to defy physical universe laws through digital woks where terrestrial gravity isn’t a constraint.

I use digital art as a new material of exploration and creation.

From my physical sculptures I create pieces for Metaverses enabling me to play between static and kinetic, material and inmaterial, different colors, shapes, textures and scales.

Woman Life Freedom for International Women's Day

With Ukraine for Digital Art Month - CADAF

Find out more about artists and artworks on digitalartmonth.com

WHEN SCULPTURE MEETS DANCE

Passionate by dance, I asked Eugenie Drion, dancer at the French Opera, to perform using motion tracking technology, a Vicon suit.
 
We then 3D scanned my physical sandstone sculpture Louise, remodeled it in 3D and rigged it. We then transcribed the performance of Eugénie Drion to the piece giving life to the sculpture in a unique way.
 
This artistic project is the mariage of sculpture, dance, AI music and new technologies.

THE BURNT AUCTION

From her physical sculptures taking women as a muse, Hermine Bourdin creates digital works and NFTs for the Metaverses, playing with the static and the kinetic. By questioning the link that binds the material to the immaterial, the visual artist sees in crypto-art a challenge to the laws of the universe and gravity, a new way of exploring creation through colors, shapes, hitherto unsuspected textures and scales.

This NFT was sold during a live auction at Fauveparis.com